Γ. Ανδρής-Ημερησία
Aνοδο των εργοστασιακών αξιών των Ι.Χ. επί των οποίων επιβάλλεται φόρος πολυτελείας στα αυτοκίνητα εξετάζει, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών, σε μια κίνηση να τονώσει, έστω και στο ελάχιστο, τις πωλήσεις μοντέλων με κινητήρες άνω των 1.600 κ.εκ.. Μάλιστα όπως τονίζουν στην «Η» στελέχη της αγοράς σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να ...
χαρακτηριστούν πολυτελή δεκάδες μοντέλα με κινητήρες από 1.400 κ.εκ., στα οποία ωστόσο επιβάλλεται φόρος πολυτελείας. Παράλληλα, η αύξηση των εργοστιακών αξιών θα μειώσει κατά τουλάχιστον 1.500 ευρώ τις τιμές λιανικής στα εν λόγω μοντέλα.
Αλλωστε το 70% των εσόδων του Δημοσίου από την αγορά αυτοκινήτου προέρχονταν από τις κατηγορίες Ι.Χ. με κινητήρες άνω των 1.600 κ.εκ. Παράλληλα οι «τσουχτερές» αυξήσεις που οφείλονται στο φόρο πολυτελείας και σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος χρήσης, έχουν οδηγήσει την πλειονότητα των υποψήφιων αγοραστών στις μικρές κατηγορίες αυτοκινήτων με κινητήρες έως 1.400 κ.εκ. Σύμφωνα, μάλιστα, με τα επίσημα στοιχεία πωλήσεων των τελευταίων μηνών, το 72,7% των καταναλωτών απέκτησε αυτοκίνητο με κινητήρα έως 1.400 κ.εκ., σημειώνοντας αύξηση 18,8% η συγκεκριμένη κατηγορία σε σχέση με πέρσι. Αντίστοιχα η κατηγορία αυτοκινήτων με κινητήρες από 1.400 έως 1.600 κ.εκ. σημείωσε πτώση 3,5% στις πωλήσεις. Στην κατηγορία ΙΧ από 1.600 έως 1.800 κ.εκ. η πτώση ξεπέρασε το 5%, ενώ στα δίλιτρα η πτώση κυμάνθηκε στο 6%.
Τέλος, στην κατηγορία των αυτοκινήτων με κινητήρες άνω των 2 λίτρων οι πωλήσεις σημείωσαν πτώση 4%, καταλαμβάνοντας μόλις 1,5% της συνολικής αγοράς, η οποία αντιπροσωπεύει, ωστόσο, το 40% τον συνολικών δημοσιονομικών εσόδων. Ετσι, η κυβέρνηση προσανατολίζεται άμεσα να διορθώσει το φόρο πολυτελείας στα αυτοκίνητα, καθώς τα έσοδα έχουν μειωθεί στο ελάχιστο. Επιπλέον, εξετάξεται η μείωση του Τέλους Ταξινόμησης.
Δεν απέδωσε
Το εγχείρημα της αύξησης του φόρου πολυτελείας σίγουρα δεν απέδωσε τα αναμενόμενα και πλέον τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών εξετάζουν την ανανέωσή του. Ειδικότερα ο φόρος πολυτελείας κυμαίνεται στο 10% στα Ι.Χ. με εργοστασιακή αξία από 15.000 έως 20.000 ευρώ, 30% για μοντέλα με εργοστασιακή αξία από 20.001 έως 28.000 ευρώ και 40% για Ι.Χ. με εργοστασιακή αξία από 28.001 ευρώ και άνω.
Οσον αφορά στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα εισαγωγής ο φόρος πολυτελείας ξεκινά από 10% για μοντέλα με εργοστασιακή αξία από 11.000 έως 14.000 ευρώ, 30% για ΙΧ με εργοστασιακή αξία από 14.001 έως 19.000 ευρώ και 40% για μοντέλα με εργοστασιακή αξία από 19.001 ευρώ και άνω.
Προσφυγή στην Ε.Ε.
Ο φόρος πολυτελείας αποτέλεσε την έντονη αντίδραση του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) αλλά και του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), καθώς εκτίναξε τις τιμές λιανικής των μεσαίων και μεγάλων αυτοκινήτων.
Από την άλλη μεριά, ο ΣΕΕΑΕ στα πολλά υπομνήματα που έχει αποστείλει στο υπουργείο Οικονομικών αναφέρει χαρακτηριστικά πως: «Είναι άνευ προηγουμένου και αντίθετη σε κάθε ευρωπαϊκή νομοθεσία η επιβολή φόρου πολυτελείας, όπως έχει θεσμοθετηθεί με τους όρους που λειτουργεί.
Επίσης δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που ένα μοντέλο μεταχειρισμένο ενός έτους πληρώνει μεγαλύτερο φόρο από το αντίστοιχο καινούριο, με αποτέλεσμα η τιμή του να είναι ακριβότερη από εκείνη του καινούριου».
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες ο ΣΕΕΑΕ θα προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Ενωση, αν δεν αλλάξει άμεσα ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί το μέτρο, καθώς θίγονται χιλιάδες επαγγελματίες που εισάγουν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από τα υπόλοιπα κράτη-μέλη.
•Πτώση 3,5%στις πωλήσεις σημείωσε η κατηγορία αυτοκινήτων με κινητήρες από 1.400 έως 1.600 κ.εκ.
•Πτώση άνω του 5% σημειώθηκε στην κατηγορία Ι.Χ. από 1.600 έως 1.800 κ.εκ.
•Πτώση 6% σημειώθηκε στα δίλιτρα
•Πτώση 4%σημειώθηκε στην κατηγορία των αυτοκινήτων με κινητήρες άνω των 2 λίτρων, που αντιπροσωπεύει μόλις 1,5% της συνολικής αγοράς.
Τα 2+1 σενάρια για τη μείωση της επιβάρυνσης
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα σενάρια που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο ώστε να τονωθούν οι πωλήσεις στη μεσαία και μεγάλη κατηγορία οχημάτων περιλαμβάνουν αύξηση των εργοστασιακών αξιών των αυτοκινήτων.
Στο πρώτο σενάριο εξετάζεται η διατήρηση των ποσοστών του φόρου πολυτελείας και στις δύο κατηγορίες (καινούρια - μεταχειρισμένα), αλλά με αύξηση των βασικών εργοστασιακών αξιών. Ειδικότερα στην πρώτη κατηγορία οχημάτων η εργοστασιακή αξία των Ι.Χ. που υπόκεινται σε φόρο πολυτελείας από 15.000 ευρώ έως 20.000 ευρώ θα ανέλθει σε 20.000 ευρώ έως 25.000 ευρώ για τα καινούρια και από 11.000 ευρώ έως 14.000 ευρώ σε 15.000 ευρώ έως 18.000 ευρώ για τα μεταχειρισμένα εισαγωγής. Αντίστοιχα, στη δεύτερη κατηγορία στην οποία ο φόρος πολυτελείας κυμαίνεται στο 30% οι εργοστασιακές τιμές θα ξεκινούν από 25.001 ευρώ έως 35.000 ευρώ στα καινούρια και από 18.001 ευρώ έως 27.000 ευρώ στα μεταχειρισμένα εισαγωγής. Στην τελευταία κατηγορία στην οποία επιβάλλεται φόρος πολυτελείας 40% οι εργοστασιακές αξίες ξεκινούν από 35.001 ευρώ και άνω και 27.001 ευρώ και άνω στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα.
Το δεύτερο σενάριο αφορά την επιβολή φόρου πολυτελείας σε πραγματικά ακριβά μοντέλα με κλιμακωτή επιβάρυνση και εργοστασιακή αξία από 25.000 ευρώ και άνω στα καινούργια και 19.000 ευρώ και άνω στα μεταχειρισμένα εισαγωγής.
Το τρίτο σενάριο, που επιθυμούν εισαγωγείς και έμποροι, αφορά στην κατάργηση του φόρου πολυτελείας, αλλά είναι πάρα πολύ δύσκολο να πραγματοποιηθεί σε μία περίοδο που το υπουργείο Οικονομικών αναζητά απεγνωσμένα επιπλέον έσοδα για τα κρατικά ταμεία.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου