ΑΠΕ-ΜΠΕ
Διάχυτος είναι ο προβληματισμός και ο φόβος για περαιτέρω εξάπλωση του τζόγου, ειδικά στις μικρότερες ηλικίες, μετά την κατάθεση προς διαβούλευση της νομοθετικής πρωτοβουλίας του υπουργείου Οικονομικών για τη ρύθμιση της αγοράς τυχερών και τεχνικών ψυχαγωγικών παιχνιδιών. Μπορεί το νομοσχέδιο να «πέφτει σαν ώριμο φρούτο» με δεδομένο το υψηλό πρόστιμο στο οποίο έχει καταδικασθεί η χώρα (λόγω της απαγόρευσης), αλλά ο προβληματισμός για δικλείδες ασφαλείας -που πρέπει να υπάρξουν ώστε να ελέγχεται ο τζόγος- είναι διάχυτος στην ηλεκτρονική διαβούλευση που έχει ξεκινήσει από χθες.
Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται σε αυτήν «επειδή στον τζόγο υπάρχει ο κίνδυνος εθισμού πρέπει να υπάρχουν αυστηρά πλαίσια λειτουργίας στους χώρους διεξαγωγής τυχερών παιχνιδιών». Επίσης προτείνεται καθολική απαγόρευση του διαδικτυακού τζόγου «κάτι που ήδη ...
συμβαίνει σε πολλές χώρες της ΕΕ και έχει εκδοθεί σχετική απόφαση του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκής Ενωσης». Σε κάθε περίπτωση τίθεται το καίριο ζήτημα της απώλειας εσόδων από το ελληνικό κράτος εξαιτίας του μη ελέγχου των τυχερών παιγνίων.
Ομως η Κίνηση Πολιτών για τον Περιορισμό των Τυχερών Παιχνίων σε σημερινή ανακοίνωσή της βάλλει κατά της αύξησης εσόδων του κράτους από τα τυχερά παιχνίδια. Οπως σημειώνεται «η Ελλάδα, που βρίσκεται σε δεινή δημοσιονομική θέση θα επιχειρήσει να αυξήσει τα έσοδα της κατά 500 εκατ ευρώ από τα «φρουτάκια» νέας γενιάς ή Videolotto, παραγνωρίζοντας τις κοινωνικές συνέπειες μετατροπής της χώρας σ' ένα απέραντο καζίνο. Οπως έχει αποδειχθεί σε Ισπανία και Αγγλία τα μηχανήματα προκαλούν εθισμό αφού οι παίκτες παίζουν αρχικά μικροποσά, ωστόσο στο τέλος καταλήγουν να χάνουν πολλαπλάσια ποσά από το αρχικό ποντάρισμα».
Η Κίνηση κάνει έκκληση στην Κοινωνία των Πολιτών να επηρεάσει όσο μπορεί την τελική μορφή του νομοσχεδίου που θα αποτελέσει τον «πρώτο μπούσουλα» των τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα. Στον αντίποδα βρίσκονται οι εισαγωγείς των μηχανημάτων Videolottery, ΟΠΑΠ, καζίνο, στοιχηματικές εταιρείες, ιδιοκτήτες των ψυχαγωγικών παιχνιδιών που αποκλείστηκαν εδώ και χρόνια λόγω του προηγούμενου νόμου.
Ερευνα
Την ίδια στιγμή, ο αριθμός των ενήλικων Ελλήνων που ασχολούνται με τον τζόγο είναι ανησυχητικός. Σύμφωνα με έρευνα της V-PRC για λογαριασμό της Κίνησης Πολιτών για τον Περιορισμό των Τυχερών Παιχνίων, περίπου 3.700.000 ενήλικοι Ελληνες έχουν κάποιου τύπου εμπλοκή με το τζόγο. Μεταξύ αυτών 150.000 Ελληνες συστηματικά πηγαίνουν σε λέσχες και παίζουν ιδιωτικό στοίχημα. Το 42% των 3,7 εκατ. Ελλήνων ξοδεύουν χρήματα σε τυχερά παιχνίδια και το μηνιαίο ατομικό κόστος της δαπάνης εκτιμάται σε 94 ευρώ περίπου. Ομως ο επιστημονικός σύμβουλος της V-PRC κ. Χριστόφορος Βερναρδάκης θεωρεί ότι το ποσό που πραγματικά ξοδεύουν είναι μεγαλύτερο. Απλά οι εμπλεκόμενοι ντρέπονται να πουν την αλήθεια...
Το 13% παρουσιάζει ενδείξεις εξάρτησης και το 20% αντιμετωπίζει οικογενειακά προβλήματα εξαιτίας του τζόγου. Σε ό,τι αφορά ειδικά τους κουλοχέρηδες, το 92% θεωρεί ότι μειώνουν το οικογενειακό εισόδημα, το 86% ότι αποτελούν σοβαρή εξάρτηση, το 74% ότι αυξάνουν την εγκληματικότητα και την παραβατικότητα, το 58% ότι εξοικειώνουν τους πολίτες με τα τυχερά παιχνίδια. Η εξοικείωση αυτή μπορεί να αποβεί μοιραία όταν μετατρέπεται σε εθισμό. Τότε ο πολίτης χάνει τον αυτοέλεγχο και βυθίζεται σταδιακά σε οικονομική και συναισθητική κατάπτωση. Χάνει την αίσθηση του χρόνου, αφού θέλει να παίζει όλο και περισσότερο, παρουσιάζει συναισθηματικές μεταπτώσεις (ευφορία - δυσφορία).
Ο κ. Βερναρδάκης άσκησε δριμεία κριτική στην πρωτοβουλία της κυβέρνησης σε ραδιοφωνική συνέντευξή του. Οπως είπε «η κυβέρνηση θα κάνει ο,τιδήποτε για να μαζέψει τα δισ. που ορίζει το Μνημόνιο. Τη στιγμή που κόβονται ο 13ος και 14ος μισθός και απελευθερώνονται οι απολύσεις είναι σαφές ότι η εκπλήρωση των δεσμεύσεων από το μνημόνιο αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα χωρίς να λαμβάνονται υπόψη άλλες πλευρές των θεμάτων». Εκφράζει έντονη ανησυχία για επέκταση του προβλήματος του τζόγου μεταξύ των ανηλίκων, τώρα που θα δημιουργηθούν δεκάδες χιλιάδες «θύλακες» τζόγου. Οχι τυχαία, στην έρευνα της V-PRC που έγινε τον περασμένο Ιούλιο -όταν ήδη συζητιόταν έντονα το νομοσχέδιο- το 77% δήλωσε ότι διαφωνεί με την πρωτοβουλία της κυβέρνησης να εγκαταστήσει κουλοχέρηδες και φρουτάκια σε δεκάδες χιλιάδες σημεία της χώρας.
Στο μεταξύ, δόθηκε από το υπουργείο Οικονομικών προς διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους επαγγελματικούς φορείς η νομοθετική πρωτοβουλία για τη ρύθμιση της αγοράς τυχερών και τεχνικών ψυχαγωγικών παιχνιδιών.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, στην Ελλάδα ισχύει από το 2002 καθολική απαγόρευση της λειτουργίας τυχερών και τεχνικών ψυχαγωγικών παιχνιδιών εκτός από αυστηρά περιορισμένους χώρους, όπως είναι τα πρακτορεία του ΟΠΑΠ και τα καζίνο. Αποτέλεσμα αυτής της καθολικής απαγόρευσης, ήταν, μεταξύ άλλων, η καταδίκη της χώρας από το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και η επιβολή προστίμου ύψους 32.000 ευρώ ανά ημέρα ή 11,5 εκατ. ευρώ ανά έτος. Παράλληλα, όμως, η παντελής απουσία ρυθμιστικού πλαισίου έχει οδηγήσει στο, προοδευτικά de facto, παράνομο άνοιγμα της αγοράς τεχνικών και τυχερών παιχνιδιών με ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Ενώ, η εξάπλωση του διαδικτύου έχει διαμορφώσει μια νέα αγορά ηλεκτρονικού στοιχήματος, η οποία όμως λειτουργεί χωρίς κανενός είδους ρύθμιση και εποπτεία.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου, σήμερα λειτουργούν στην Ελλάδα περισσότεροι από 250 διαδικτυακοί τόποι στοιχηματισμού, έως και 20.000 ηλεκτρονικές μηχανές ψυχαγωγικών παιχνιδιών περιορισμένου κέρδους (AWPs) και έως και 150.000 ηλεκτρονικοί υπολογιστές που παρέχουν παράνομα τυχερά παιχνίδια (τύπου φρουτάκια). Συνολικά ο παράνομος τζίρος όλων αυτών των τυχερών παιχνιδιών εκτιμάται σε πάνω από 4 δισ. ευρώ ετησίως, με μεγάλη απώλεια εσόδων για το κράτος.
Τι προτείνεται από το υπουργείο
Σύμφωνα με αυτά που αναφέρει το νομοθέτημα του υπουργείου, δημιουργείται ισχυρή και ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή, η Επιτροπή Εποπτείας Παιχνιδιών (Ε.Ε.Π.), με αντικείμενο την πιστοποίηση και τον έλεγχο της καταλληλότητας των μηχανημάτων, των παιχνιδιών, του δικτύου επικοινωνιών, των τερματικών και των καταστημάτων μέσω κεντρικού ή άλλου κατάλληλου ηλεκτρονικού συστήματος παρακολούθησης και φυσικών ελέγχων, τη χορήγηση αδειών, την έκδοση ρυθμιστικών κανονιστικών πράξεων, τη νόμιμη λειτουργία της αγοράς και την επιβολή κυρώσεων και η διερεύνηση των καταγγελιών.
Παράλληλα:
-Προβλέπεται η λειτουργία ηλεκτρονικού μητρώου, στο οποίο περιέχονται στοιχεία παρόχων, στοιχεία σχετικά με τα αδειοδοτημένα καταστήματα και με τα πιστοποιημένα τερματικά και παιχνίδια. Το μητρώο αναρτάται συνολικά στην ιστοσελίδα της Ε.Ε.Π., ώστε να είναι αμέσως δυνατή η διασταύρωση των πιστοποιημένων καταστημάτων, τερματικών και παιχνιδιών, καθώς και οι αδειούχοι όλων των κατηγοριών. Προβλέπεται, επίσης, η ανάρτηση καταλόγου μη νόμιμων παρόχων και παιχνιδιών, στους οποίους έχουν επιβληθεί οι προβλεπόμενες κυρώσεις του νόμου.
-Θεσπίζονται προδιαγραφές αναφορικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά των υποδομών και λειτουργίας του συστήματος των παρόχων, ώστε να εξασφαλίζεται η εξακρίβωση των στοιχείων που διασφαλίζουν την ταυτότητα των παικτών, τα φορολογικά έσοδα, τη λειτουργία σύμφωνα με τα επιτρεπόμενα πρότυπα και κάθε άλλη απαίτηση του νόμου.
Για τον αριθμό και την κατανομή των αδειών εξετάζονται οι παρακάτω εναλλακτικές δυνατότητες:
α) Άνοιγμα της αγοράς με διεθνή διαγωνισμό. Οι άδειες δημοπρατούνται από το υπουργείο Οικονομικών με πλειοδοσία και με ελάχιστη τιμή εκκίνησης. Οι προδιαγραφές ορίζονται σε σχετική προκήρυξη. Η Ε.Ε.Π., μετά την ολοκλήρωση και τελεσφόρηση του διαγωνισμού, ελέγχει και κατανέμει τις άδειες.
β) Άνοιγμα της αγοράς με διεθνή διαγωνισμό, με μεταβατικό στάδιο για 2- 3 χρόνια. Στόχος είναι επίσης η κατανομή των αδειών μετά από πλειοδοτικό διαγωνισμό. Επειδή, ωστόσο, μπορεί να υπάρξει καθυστέρηση στις διαδικασίες του διαγωνισμού, για να μπορέσει να λειτουργήσει γρηγορότερα νόμιμα η σχετική αγορά, το Δημόσιο αναθέτει απ' ευθείας τη μικρότερη από τις προς προκήρυξη άδειες στο κρατικό μονοπώλιο (ΟΠΑΠ) με προκαθορισμένο κόστος. Όταν γίνει ο διαγωνισμός για όλες τις άδειες, ο προσωρινός κάτοχος άδειας μπορεί να συμμετέχει και να διεκδικήσει μεγαλύτερη άδεια. Σε περίπτωση που το κόστος των αδειών υπερβεί αυτό που έχει αρχικά καταβληθεί, ο επιλεγμένος κάτοχος της άδειας καταβάλλει τη διαφορά.
γ) Ανά τακτά χρονικά διαστήματα προκηρύσσεται συγκεκριμένος αριθμός αδειών με καθορισμένο κόστος. Οι άδειες προκηρύσσονται σε "πακέτα", όπου καθένα από αυτά μπορεί να περιλαμβάνει διαφορετικό αριθμό τερματικών και παρέχονται μετά από αίτηση των ενδιαφερομένων. Σε περίπτωση υπερκάλυψης της προσφοράς, οι άδειες μοιράζονται αναλογικά.
δ) Αρχική παραχώρηση στον ΟΠΑΠ των νέων αδειών για ορισμένο χρόνο με προκαθορισμένη την τιμή ανά άδεια και τα δικαιώματα εκμετάλλευσης. Στη συνέχεια, ο ΟΠΑΠ, με ανοικτή διαδικασία, υποχρεούται να επιλέξει κατ' ελάχιστον 3 παρόχους, στους οποίους αναθέτει την αγορά, εγκατάσταση, λειτουργία και διαχείριση των τερματικών συσκευών και των παιχνιδιών που λειτουργούν σε αυτές. Επίσης, έχει την ευθύνη της τελικής επιλογής των σημείων εγκατάστασης των τερματικών συσκευών, εποπτεύει συνολικά τη λειτουργία τους, συλλέγει τα χρήματα και εκκαθαρίζει τις αμοιβές των διαφόρων συμμετεχόντων, ήτοι του Δημοσίου, των παρόχων και των ιδιοκτητών των σημείων εγκατάστασης. Η παραχώρηση στο μονοπώλιο μπορεί να είναι άμεση και να καταλαμβάνει είτε το σύνολο των μηχανημάτων που θα αναπτυχθούν στην ελληνική αγορά είτε μέρος τους.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, η ρύθμιση της λειτουργίας του χώρου των τυχερών και τεχνικών ψυχαγωγικών παιχνιδιών, λαμβάνει υπόψη και την ανάγκη να αποφευχθούν περαιτέρω οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων της προσέλκυσης ανηλίκων, του εθισμού των πολιτών και της απώλειας σημαντικών πόρων από τα νοικοκυριά.
Σημειώνεται ότι οι ενδιαφερόμενοι πολίτες και φορείς μπορούν να καταθέσουν ηλεκτρονικά μέσω του opengov.gr τις προτάσεις τους και τις απόψεις τους.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου