Κ. Ντελέζος-Τα Νέα Με... κρυφά πυρά των πιλότων τής πάλαι ποτέ κρατικής Ολυµπιακής «κατερρίφθη» από την Κοµισιόν το σχέδιο συγχώνευσης τωνεταιρειών Olymπc Air και Aegean Airlines!
Καταλυτική για την προχθεσινή απόφαση της Κοµισιόν, όπως αποκαλύφθηκε χθες, ήταν η...
παρέµβαση της Ενωσης Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΧΠΑ), δηλαδή των πιλότων της Ολυµπιακής, οι οποίοισυµµετείχαν σε όλα τα στάδιατων ερευνών από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Μάλιστα, στο τελευταίο κρίσιµο στάδιο της έρευνας της Κοµισιόν για το θέµα της συγχώνευσης Olympic Air και Aegean Airlines, η ΕΧΠΑ αποτέλεσε το «τρίτο µέρος» της υπόθεσης, βάσει ρήτρας εµπιστευτικότητας που είχε υπογραφείµε τη Γενική ∆ιεύθυνση Ανταγωνισµού της Ε.Ε.
Ετσι ο ρόλος της ΕΧΠΑ, πέραν των αρχικών παρεµβάσεων, επεκτάθηκε και στην αντίκρουση τωνθέσεων των δύο εταιρειών στις εξαντλητικές διαπραγµατεύσεις που είχαν αναπτυχθεί µε τους 18 τεχνοκράτες της Γενικής ∆ιεύθυνσης Ανταγωνισµού της Κοµισιόν.
Η Ενωση των πιλότων παρακολουθούσε από κοντά την υπόθεση από τις 22 Φεβρουαρίου 2010, όταν ανακοινώθηκε η συγχώνευσηαπό τις δύο εταιρείες και είχε ήδη δηµιουργήσει οµάδα ειδικών νοµικώνπου επεξεργαζόταν το θέµα. Μάλιστα, µε δική της πρωτοβουλία ενεργοποιήθηκαν κι άλλοι οργανισµοί και φορείς (δήµοι, επιµελητήρια, ενώσεις ξενοδόχων νησιών κ.λπ.) προς την κατεύθυνση αυτή. Στις 9 Ιουλίου 2010 οι πιλότοι έστειλαν στηνΕ.Ε. το πρώτο υπόµνηµα ογδόντα σελίδων, αναπτύσσοντας σε 199 σηµεία τις θέσεις τους γιατί δεν έπρεπε να εγκριθεί η συγχώνευση.
«∆ικό µας κίνητρο δεν ήτανο τορπιλισµός της συγχώνευσης, αλλά να παραµείνει ανοιχτό παράθυρογια τη λειτουργίατου ανταγωνισµού στις ελληνικές αεροµεταφορές µε την παρουσία και άλλου “παίκτη” στο εσωτερικό της χώρας, σε περίπτωση που στο επόµενο διάστηµα ένας από τους δύο σηµερινούς δεν θα αντέξει τον ανταγωνισµό», δήλωσε χθες οπρόεδρος τηςΕΧΠΑ Γρηγόρης Κωνσταντέλλος. Οπως ο ίδιος πρόσθεσε, «κατά τη συνεργασία µας µε την Επιτροπή Ανταγωνισµού κατάλαβα ότι υπάρχει ένας αξιόπιστος οργανισµός, ο οποίος µπορεί να προστατεύσει αποτελεσµατικά τον καταναλωτή όταν του χτυπήσει την πόρτα».
Η ΕΧΠΑ επέκρινε τη στάση της ελληνικής Πολιτείας, η οποία, σύµφωνα µε τον κ. Κωνσταντέλλο, «δεν παρενέβη σε κανένα σηµείο της διαδικασίας, “κρυπτόµενη” πίσω από την έρευνα της Κοµισιόν, σε αντίθεση µε την ιρλανδική κυβέρνηση που είχε πει ανοιχτά “όχι” στη συγχώνευση της Aer Lingus µε τη Ryanair».
Οι εκπρόσωποι τωνπιλότων επέκριναν και τη στάση της ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισµού,επισηµαίνοντας πως «παρά το γεγονός ότι δεν είχε εγκριθεί η συγχώνευση των δύο εταιρειών, τους επέτρεψε να λειτουργούν εναρµονισµένα σε δροµολόγια και τιµές, γεγονός που είχε ως αποτέλεσµα τους τελευταίους 10 µήνες να αυξηθεί η τιµή των εισιτηρίων στο εσωτερικό κατά 22% κατά µέσο όρο».
Σύµφωνα πάντα µε την ΕΧΠΑ, οι δύο εταιρείες θεωρούσαν δεδοµένη την έγκριση της συγχώνευσής τους και γι’ αυτό είχαν αρχίσει τις εταιρικές «προσαρµογές» για το νέοσχήµα.
Ετσι, πέραν της µείωσης των δροµολογίων τους, ανέφερε ο κ. Κωνσταντέλλος, «και οι δύο εταιρείες προχώρησαν σε απολύσεις εργαζοµένων, µεταξύ των οποίων και 55 πιλότοι».
ΠΙΟ ΣΚΛΗΡΟΣ ΤΩΡΑ Ο ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
«Καταδικασµένες» να λειτουργήσουν σε καθεστώς ανταγωνισµού θα είναι πλέον οι εταιρείες Aegean Airlines και Olympic Air, µετά την απόρριψη του σχεδίου συγχώνευσής τους από την Κοµισιόν.
Στη «µάχη» αυτή, όπως εκτιµούν στελέχη της αγοράς, θα επικρατήσει αυτός που θα διαθέτει ισχυρή κεφαλαιακή βάση, θα έχει έξυπνη εµπορική πολιτική, σωστό δίκτυο και συνέργειες µε µεγάλους ξένους αεροµεταφορείς. Κάθε εταιρεία, προσθέτουν, «αναµένεται να αποκτήσει τον δικό της ζωτικό χώρο, ο οποίος θα είναι ανάλογος µε τις αντοχές της». τα ίδια στελέχη εκτιµούν ότι για να συνεχίσουν να υπάρχουν οι δύο εταιρείες, θα χρειαστεί να αναζητήσουν «φρέσκα» κεφάλαια, γεγονός που ενδέχεται να οδηγήσει ακόµα και σε αλλαγές στο ιδιοκτησιακό καθεστώς τους.
Για τους γνωρίζοντες την ελληνική αεροπορική αγορά, η απόφαση της Κοµισιόν δεν περιείχε κάποια έκπληξη ενώ, όπως εκτιµούν, «µπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο κυρίως για την Aegean, η οποία δεν θα φορτωθεί τις ζηµιές της Olympic Air».
Καταλυτική για την προχθεσινή απόφαση της Κοµισιόν, όπως αποκαλύφθηκε χθες, ήταν η...
παρέµβαση της Ενωσης Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΧΠΑ), δηλαδή των πιλότων της Ολυµπιακής, οι οποίοισυµµετείχαν σε όλα τα στάδιατων ερευνών από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Μάλιστα, στο τελευταίο κρίσιµο στάδιο της έρευνας της Κοµισιόν για το θέµα της συγχώνευσης Olympic Air και Aegean Airlines, η ΕΧΠΑ αποτέλεσε το «τρίτο µέρος» της υπόθεσης, βάσει ρήτρας εµπιστευτικότητας που είχε υπογραφείµε τη Γενική ∆ιεύθυνση Ανταγωνισµού της Ε.Ε.
Ετσι ο ρόλος της ΕΧΠΑ, πέραν των αρχικών παρεµβάσεων, επεκτάθηκε και στην αντίκρουση τωνθέσεων των δύο εταιρειών στις εξαντλητικές διαπραγµατεύσεις που είχαν αναπτυχθεί µε τους 18 τεχνοκράτες της Γενικής ∆ιεύθυνσης Ανταγωνισµού της Κοµισιόν.
Η Ενωση των πιλότων παρακολουθούσε από κοντά την υπόθεση από τις 22 Φεβρουαρίου 2010, όταν ανακοινώθηκε η συγχώνευσηαπό τις δύο εταιρείες και είχε ήδη δηµιουργήσει οµάδα ειδικών νοµικώνπου επεξεργαζόταν το θέµα. Μάλιστα, µε δική της πρωτοβουλία ενεργοποιήθηκαν κι άλλοι οργανισµοί και φορείς (δήµοι, επιµελητήρια, ενώσεις ξενοδόχων νησιών κ.λπ.) προς την κατεύθυνση αυτή. Στις 9 Ιουλίου 2010 οι πιλότοι έστειλαν στηνΕ.Ε. το πρώτο υπόµνηµα ογδόντα σελίδων, αναπτύσσοντας σε 199 σηµεία τις θέσεις τους γιατί δεν έπρεπε να εγκριθεί η συγχώνευση.
«∆ικό µας κίνητρο δεν ήτανο τορπιλισµός της συγχώνευσης, αλλά να παραµείνει ανοιχτό παράθυρογια τη λειτουργίατου ανταγωνισµού στις ελληνικές αεροµεταφορές µε την παρουσία και άλλου “παίκτη” στο εσωτερικό της χώρας, σε περίπτωση που στο επόµενο διάστηµα ένας από τους δύο σηµερινούς δεν θα αντέξει τον ανταγωνισµό», δήλωσε χθες οπρόεδρος τηςΕΧΠΑ Γρηγόρης Κωνσταντέλλος. Οπως ο ίδιος πρόσθεσε, «κατά τη συνεργασία µας µε την Επιτροπή Ανταγωνισµού κατάλαβα ότι υπάρχει ένας αξιόπιστος οργανισµός, ο οποίος µπορεί να προστατεύσει αποτελεσµατικά τον καταναλωτή όταν του χτυπήσει την πόρτα».
Η ΕΧΠΑ επέκρινε τη στάση της ελληνικής Πολιτείας, η οποία, σύµφωνα µε τον κ. Κωνσταντέλλο, «δεν παρενέβη σε κανένα σηµείο της διαδικασίας, “κρυπτόµενη” πίσω από την έρευνα της Κοµισιόν, σε αντίθεση µε την ιρλανδική κυβέρνηση που είχε πει ανοιχτά “όχι” στη συγχώνευση της Aer Lingus µε τη Ryanair».
Οι εκπρόσωποι τωνπιλότων επέκριναν και τη στάση της ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισµού,επισηµαίνοντας πως «παρά το γεγονός ότι δεν είχε εγκριθεί η συγχώνευση των δύο εταιρειών, τους επέτρεψε να λειτουργούν εναρµονισµένα σε δροµολόγια και τιµές, γεγονός που είχε ως αποτέλεσµα τους τελευταίους 10 µήνες να αυξηθεί η τιµή των εισιτηρίων στο εσωτερικό κατά 22% κατά µέσο όρο».
Σύµφωνα πάντα µε την ΕΧΠΑ, οι δύο εταιρείες θεωρούσαν δεδοµένη την έγκριση της συγχώνευσής τους και γι’ αυτό είχαν αρχίσει τις εταιρικές «προσαρµογές» για το νέοσχήµα.
Ετσι, πέραν της µείωσης των δροµολογίων τους, ανέφερε ο κ. Κωνσταντέλλος, «και οι δύο εταιρείες προχώρησαν σε απολύσεις εργαζοµένων, µεταξύ των οποίων και 55 πιλότοι».
ΠΙΟ ΣΚΛΗΡΟΣ ΤΩΡΑ Ο ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
«Καταδικασµένες» να λειτουργήσουν σε καθεστώς ανταγωνισµού θα είναι πλέον οι εταιρείες Aegean Airlines και Olympic Air, µετά την απόρριψη του σχεδίου συγχώνευσής τους από την Κοµισιόν.
Στη «µάχη» αυτή, όπως εκτιµούν στελέχη της αγοράς, θα επικρατήσει αυτός που θα διαθέτει ισχυρή κεφαλαιακή βάση, θα έχει έξυπνη εµπορική πολιτική, σωστό δίκτυο και συνέργειες µε µεγάλους ξένους αεροµεταφορείς. Κάθε εταιρεία, προσθέτουν, «αναµένεται να αποκτήσει τον δικό της ζωτικό χώρο, ο οποίος θα είναι ανάλογος µε τις αντοχές της». τα ίδια στελέχη εκτιµούν ότι για να συνεχίσουν να υπάρχουν οι δύο εταιρείες, θα χρειαστεί να αναζητήσουν «φρέσκα» κεφάλαια, γεγονός που ενδέχεται να οδηγήσει ακόµα και σε αλλαγές στο ιδιοκτησιακό καθεστώς τους.
Για τους γνωρίζοντες την ελληνική αεροπορική αγορά, η απόφαση της Κοµισιόν δεν περιείχε κάποια έκπληξη ενώ, όπως εκτιµούν, «µπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο κυρίως για την Aegean, η οποία δεν θα φορτωθεί τις ζηµιές της Olympic Air».
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου